søndag 6. november 2011

Lyd

Jeg fikk lastet ned Audacity som jeg først synes virket veldig komplisert med mange knapper og innstillinger. Jeg lastet så inn lyd fra http://www.freesound.org/ av bølgeskvulp som jeg øvde meg med i Audacity. Først prøvde jeg meg på ulike effekter. Noen funka veldig bra, mens andre ikke ga noen hørbar effekt. Effektene "tone inn" og "baklengs" var de jeg synes det ga en kul effekt på bølgeskvulpet. Tone inn gjorde at lyden begynte lavt for så å øke utover i klippet. Baklengs er rett og slett at slutten blir begynnelsen. Jeg testet også ut tidsforskyvning som forflyttet hele klippet i forhold til tidslinjen og du kunne dermed kutte f.eks halve begynnelsen og starte lyden midt på klippet. Jeg testet også ut Zoom inn/Zoom ut. Zoome inn benytter man for å få et mer detaljert bilde av lydfila som kan gjøre det enklerer å redigere, eks klippe. Zoome ut gir et bedre oversiktsbilde som kan være lurt å bruke ved store lydfiler eller om du har flere spor oppe samtidig. Å bruke digital lyd gjøres i mange sammenhenger i skolen. Vi skal i gang med et animasjonsprosjekt i klassen min på vg2 helse- og sosialfag . Her vil både lyd, bilde og tekst i sammenheng være viktig for å få frem budskapet. Tenkte å dokumentere prosessen i bloggen og forhåpentligvis konkludere med at det blir vellykket:-) Andre måter vi benytter lyd ved skolen min er ved et program som heter "Cd-ord". Dette er et program for elever med lese- og skrivevansker hvor all digitaltekst leses gjennom talesynteser. Auditiv læring er nok fortsatt den mest brukte læringsstilen ved norske læringsinstitusjoner, ved at lærer forteller og elever/studenter hører (forhåpentligvis) etter. Hvis man tar utgangspunkt i læringspyramiden ser man at den lærende har lite utbytte av å høre, kun 20%. Men ved å praktisere og/eller undervise andre går læringseffekten betydelig opp. Ved å bruke sammensatte tekster vil jeg påstå at den lærende vil få et økt  læringsutbytte ved at man må produsere/praktisere lyd, bilde og tekst digitalt.

Læringspyramiden
Legger ved en lenke til et youtubeklipp Redigere inn lyd som viser på en god måte hvordan man komplimenterer tv-bilder med lyd og hvor vikig lyd er for å få frem den riktige stemningen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.