søndag 30. oktober 2011

Bildebehandling


Her er bildene jeg har tatt i forbindelse med oppgaven om bildebehandling. Bildene er tatt med mitt Finepix digitalkamera med 9 megapixler. Videre forklaring om hvert enkelt bilde kan du få her: Bilder. Jeg har forsøkt å bruke ulike virkemidler som motlys, medlys, midtstilt, det gylne snitt, klar og uklar bakgrunn for å se hvordan dette påvirker resultatet. Å bruke bilder er et sterkt virkemiddel som kan si mye mer enn mange ord. Jeg mener bilder kan være et fint alternativ til tekst når f.eks elever skal dokumentere noe eller har en muntlig fremføring hvor bilder underbygger innholdet. For mange elever med lese -og skrivevansker kan bilder og film være en god måte å vise sin kompetanse på i ulike fag. 

Her har jeg tatt et bilde i breddeformat med motiv i midten jeg har beskjært til et kvadratisk foto. Jeg synes ikke dette ble noe heldig resultat. Det ble for lite luft og noe av skogstemningen forsvant med bakgrunnen som ble borte.




Her er et bilde fra Internett. Jeg har ivaretatt opphavsretten ved at jeg har brukt et bilde fra nettstedet www.freedigitalphotos.net Dette er et nettsted hvor du kan laste ned gratis bilder i alle mulig kategorier til ikke-kommersiell bruk. Jeg synes bildet er morsomt i den forstand at det er som trappen går til himmelen og ingen ende har! Fotografen bruker linjene i trappen ved å la trappa starte i høyre hjørne og la den gå opp mot venstre. At fotografen har tatt med så mye av himmelen på høyre side gjør at bildet blir balansert mot den "tunge" betongen på venstre side og gir et luftigere preg og man blir nysgjerrig på hva som skjer om man følger trappen videre. Sidelyset gir fine kontraster i tappa og det er antageligvis brukt liten blenderåpning for å få økt skarphetsdybde som strekker seg fra forgrunn til bakgrunn.

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.