torsdag 13. oktober 2011

Skolerelaterte lenker

Det finnes en mengde skolerelaterte lenker på nett med varierende faglig innhold og kvalitet. http://www.ndla.no/ er et fylkeskommunalt samarbeid for å tilby videregående skoler gratis tilgang på pedagogiske, digitale ressurser. NDLA startet opp prosjektet i 2007 med et svært begrenset og dårlig brukergrensesnitt. Nettstedet var uoversiktlig, vanskelig å navigere seg rundt i og med store mangler i forhold til kompetansemål i faget. NDLA fikk mye kritikk, blant annet fra de store forlagene som mente at dette ville ødelegge markedet ved at de kunne tilby gratis tjenester som ble kjøpt opp. I dag er siden omorganisert og den begynner å få en form som bidrar til at elever og lærere har økt glede og større faglig utbytte enn tidligere. NDLA er både interaktivt og multimedialitet ved at elever kan finne fagstoff gjennom flervalgsoppgaver, tekst, lyd, film og bilde.Om dette bidrar til økt læring kan diskuteres, men ved at læremiddelprodusenter tilnærmer seg barn og ungdom med kjente medier (spillindustrien) gjør det uten tvil mer interessant for elever å tilegne seg pensum. Samtidig har jeg erfart at elever bruker mye tid på å navigere seg rundt digitale læremidler. Læreprosessen innbefatter ikke bare det å tilegne seg konkret kunnskap innefor et spesielt felt, men samtidig må elevene lære seg å bruke digitale medier for å tilegne seg tradisjonell kunnskap som norsk, matte, naturfag etc. Dette betyr at elevene ikke lenger bare bruker digitale verktøy, men at det ofte er integrert som et normalt element i undervisningen. Dette er i tråd med hva Høiland og Wøiner mener i forhold til at digital ferdighet må være en metodikk og ikke et fag.  Det er også verdt å merke seg studier fra høgskolen i Stord viser at bruk av digitale hjelpmidler ikke alltid øker den faglige kompetanse hos elever, med unntak av den skriftlige ferdigheten. Konklusjonen min blir at digitale læringsressurser er kommet for å bli, men at leverendører av digitale læringsverktøy må være kvalitetsbevisste og at undervisningspersonale må øke sin digitale kompetanse. På denne måten kan vi sikre at elever fortsatt får den undervisning de har krav på og ikke blir mindre faglig dyktig selv om vi har digitalisert skolen.

....................................................................................................................................................
Litteraturliste:

Broyn, Tore (2008).

Høiland og Wølner (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo: Gyldendal akademiske

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.