søndag 23. oktober 2011

Hytteliv - anno 2011

Oppgaven har vært ganske tidkrevende, men artig! Jeg har er Fuji finepix S9500 kamera som er 7 år gammelt og som tar helt greie bilder. Jeg begynte med å tenke ut et tema for oppgaven. Siden jeg skulle på hytta i helga falt tema på hytteliv anno 2011. Jeg funderte en del på hvordan jeg skulle få fram budskapet og bestemte meg for å satse på minder detaljer enn store landskapsbilder. Jeg har vektlagt komposisjon og lyssetting for å øve på dette. Gjennom filmen har jeg prøvd å vise bilder som viser de ulike komposisjonsreglene i forhold til: Gjentakning og rytme, bevegelse, kontraster, linjer, ulike plan, vinkler og utsnitt. Etter å ha tatt rundt 150 bilder var det på tide å plukke ut bildene jeg ville ha med. Redigeringen gjorde jeg både i picasa og picnik. Dette tok lang tid og jeg knota litt for å finne ut av hvor de redigerte bildene la seg etc:-) Jeg ønsker at folk skal reflektere over om hytteliv er enkelt, på flere plan. Hytteliv i skogen tenker de fleste på som enkelt. Hytta kan ha en enkel standard, men likevel kan det være mer jobb å være på en hytte uten strøm eller vann. Du må f.eks bære vann, hogge ved for varme og gå på utedo. Samtidig får vi stadig mer teknologi for å gjøre ting enklere på hytta eller sikrere. I forhold til hvordan dette kan overføres til undervisning, så har jeg faktisk brukt dette med mine elever på helse- og sosialfag. Vi har emne utviklingspsykologi i vårt pensum og i den forbindelse har mine elever laget en photostory som beskriver utviklingstrekk, behov man har i ulike aldere og aktiviteter tilpasset ulike brukere man møter innen oppvekst, helse og sosialsektoren. Photostory er en veldig konkret å fremstille fagstoff på, samtidig som eleven må være kritisk til utvalget de gjør av bilder for å få frem budskapet. Denne formen passer også godt for elever som ikke har så gode skriveferdigheter og som kan velge å lese inn lyd. Andre tilsvarende program for sammensatte tekster kan være Moviemaker og MultimediaLab (Høiland og Wølner 2007). Denne måten å tenke pedagogikk på kan vi sammenligne med Piagets teori om at "-den som skal lære, må handle aktivt i forhold til lærestoffet, slik at eksisterende skjemaer utvides og endres gjennom assimilasjon og akkomodasjonsprosesser" (Lyngsnes og Rismark 2007:60) Selv om Piaget døde 1980 og den digitale revolusjon var noen 10 år unna i skoleverket, så er det jo dette kompetanse handler om: å bygge videre på eksisterende kunnskap ved å prøve, feile, oppdage og videreutvikle kunnskap selv, om det er muntlige, skrive, lese, regne eller digitale ferdigheter.



                                                    
...........................................................................................................................................
Litteratur:

Høiland og Wølner 2007. Fra digital ferdighet til kompetanse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag
Lyngsnes og Rismark 2007. Didaktisk arbeid. Oslo: Gyldendal akademiske forlag
Roland, Dag.S 2011. Bilde 1, Digitalt bilde. Volda: DKL101

3 kommentarer:

  1. Veldig bra! Mange kjempeflotte bilder, spennende utsnitt og detaljer, satt sammen til en stemningsfull film. Men hva med musikken - har du lov til å bruke den? Og hvordan ser du for deg at du kunne brukt denne type prosjekt i undervisningen? Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, veldig hyggelig å lese! Jeg tenkte helt ærlig ikke på dette med opphavsretten på musikk da jeg la ut denne filmsnutten. Men musikken er tatt fra eksempelmappa i musikk som følger med Windows 7 som jo er et kommersielt program, så da er regner jeg med at det er ok. I forhold til hvordan dette kan overføres til undervisning, så har jeg faktisk brukt dette med mine elever på helse- og sosialfag. Vi har emne utviklingspsykologi i vårt pensum og i den forbindelse har mine elever laget en photostory som beskriver utviklingstrekk, behov man har i ulike aldere og aktiviteter tilpasset ulike brukere man møter innen oppvekst, helse og sosialsektoren. Photostory er en veldig konkret å fremstille fagstoff på, samtidig som eleven må være kritisk til utvalget de gjør av bilder for å få frem budskapet. Denne formen passer også godt for elever som ikke har så gode skriveferdigheter.

    SvarSlett
  3. Utrolige flotte bilder du har tatt i denne filmen. Kjente meg igjen i noen av bildene. Jeg har også en hytte uten vann og med utedo

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.