lørdag 25. februar 2012

Sammensatte tekster


Her er mitt resultat da jeg testet ut windows live movie maker. Jeg har produsert en liten "dokumentar" av prosessen av animasjonsprosjektet jeg tidligere har skrevet om, siden det i natt er Oscar utdeling i USA.  Jeg har aldri brukt dette programmet før, så det var nytt og  lærerikt. Tidligere har jeg brukt photstory, som har samme utgangspunkt, men færre verktøy og redigeringsmuligheter. Windows live movie maker var enkelt å forstå i forhold til å lage en sammensatt presentasjon av lyd, bilde og tekst.

Jeg har også testet ut Creaza og laget en liten tegneserie Jeg har laget en forklaring ved hjelp av JingHer er min forklaring på hvordan jeg produserte tegneserien.

Sammensatte tekster kan brukes i alle fag på videregående opplæring. Man må bare se muligheten å være bevisst på hvordan sammensatte tekster kan fremme læring og utvikling hos elevene. Jeg er faglærer på helse- og sosialfag og i denne sammenheng ville jeg brukt Jing for å lage en instruksjonsvideo til elevene om Creaza. Jing kan også brukes av elevene selv for å lære bort til andre emner de har satt seg inn. Creaza kan elevene bruke for å dramatisere et eventyr som skal vises på smartboard for barn. Movie maker ville jeg brukt til en enkel digital storytelling, hvor elevene får i oppgave å lage en fremstilling av hvilke viktige psykisk, sosiale og fysiske behov som må dekkes hos barn iløpet av en dag. Produktene legges i en mappe på its learning for vurdering og mulighet for videre bearbeidelse. Dette er i tråd med hva Høiland og Wølner  kaller pedagogisk tekst i en digital portefølje.



Her er min kommentar til Kristine V Skaug er hun har testet ut Jing og Animoto
http://skaug-studieblogg.blogspot.com/2012/02/jing-videoen-mi.html?showComment=1330281917337#c6313469662803508923
..............................................................................................................................................................
Kilder:
Høiland og Wølner (2007), " Fra digital ferdighet til kompetanse", Gyldendal akademiske, Oslo.

Musikken i "dokumentaren" er hentet på www.ccmixter.org og laget av:
"Another Girl (instrumental)" by duckett (feat. fourstones, miafas)
http://ccmixter.org/files/duckett/23334
is licensed under a Creative Commons license:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.